الگوریتم رنک برین گوگل (Google RankBrain)

الگوریتم RankBrain گوگل

به نام خدا

گوگل با الگوریتم‌های مختلف روز به روز هوشمندتر شده و نتایجی را در صفحه نتایج جستجو نشان می دهد که دقیقا مد نظر کاربران است.
الگوریتم RankBrain یا رتبه‌بندی بر اساس هوش مصنوعی با یادگیری مداوم به‌عنوان جدیدترین الگوریتم گوگل، این هدف را تا حد زیادی محقق کرده است.

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم RankBrain گوگل چیست؟

الگوریتم RankBrain را یک مغز انسانی تصور کنید! این الگوریتم عبارات را فقط به‌صورت عبارت‌های خام در نظر نمی‌گیرد، بلکه مفهوم آن عبارات را همانند یک انسان می‌فهمد و درک می‌کند.

به‌عنوان مثال، اکنون که در سال 2018 قرار داریم وقتی در گوگل جستجو می‌کنید «بهترین هتل‌های محل برگزاری جام جهانی»، این الگوریتم مفهوم را متوجه شده و این‌گونه تفسیر می‌کند «بهترین هتل‌های مسکو روسیه» یا «معرفی بهترین هتل‌های سن‌پترزبورگ». چراکه متوجه می‌شود اکنون منظور کاربر از محل برگزاری جام جهانی چیست. به دلیل اینکه جستجو هتل‌های روسیه برای جام جهانی در این بازه زیاد است. درصورتی‌که الگوریتم‌های قبلی، صرفا کلمات کلیدی را در سایت‌ها جستجو می‌کرد. بنابراین ممکن بود نتایج مربوط به جام‌های گذشته، مثلا مربوط به سال 2014 نیز در صفحه اول نمایش داده شود، که به هیچ عنوان مطلوب کاربر نبود.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

اکنون در مرحله نخست متوجه شدیم که الگوریتم RankBrain به‌صورت مفهومی جستجو می‌کند. اما این تنها یک بخش از عملکرد رنک برین است.
بخش دیگر باید تحلیل کند که آیا کاربران از نتایج نمایش داده شده رضایت داشته‌اند یا خیر. تا اگر آن‌چنان که باید نتایج به جستجوی کاربران نزدیک نبوده، نتایج جستجو بهینه‌تر شوند.
در این قسمت، الگوریتم با تحلیل نرخ کلیک، نرخ پرش، میزان ماندگاری در سایت (Dwell Time) و Pogo-Sticking (برگشت سریع از سایت به نتایج جستجو) اقدام به بهینه‌تر کردن نتایج جستجو می‌کند.
اما هر یک از موارد اشاره شده چیست و چه تاثیر مثبت یا منفی در تصمیم‌گیری این الگوریتم دارد؟

  • نرخ کلیک (CTR)

    همان‌طور که از نام آن پیداست، CTR یا Click Through Rate تعداد کلیک کاربران روی یک لینک را نشان می‌دهد که پارامتر بسیار مهمی است. ممکن است سایت که در صفحه نتایج، در رتبه 4 قرار دارد، نرخ کلیک آن بیشتر از سایت رتبه 2 و 3 شود (مثلا به دلیل محبوبیت و برند بودن نام سایت یا جذاب بودن عنوان درج‌شده). اگر این اتفاق بیفتد، به مرور سایتی که جایگاه دوم را دارد باید جای خود را به سایتی که اکنون جایگاه چهارم دارد، واگذار کند. یعنی به مرور زمان نتایج گوگل با آنچه کاربران بیشتر می‌پسندند همسو می‌شود.

  • نرخ پرش (Bounce Rate)

    نرخ پرش به این معنا است که کاربر پس از ورود به سایت و مشاهده یک صفحه، از سایت خارج شده و در واقع مطالب آن‌قدر جذاب و تشویق‌کننده نبوده که به صفحه دیگری برود. بانس ریت بر حسب % بیان می‌شود و هرچه این عدد یا این نرخ کمتر باشد بهتر است.

  • میزان ماندن در سایت (Dwell Time)

    اگر تا به امروز این موضوع که موتورهای جستجو چگونه تشخیص می‌دهند چه میزان در یک سایت مانده‌اید، برایتان چالش بوده است، پاسخ معمایتان اینجاست. Dwell Time در واقع مدت زمانی است که کاربر پس از جستجوی یک واژه و باز کردن یک سایت، تا جستجوی مجدد همان واژه و باز کردن سایتی دیگر سپری کرده است. طبعا هرچه این زمان طولانی‌تر باشد، موتور جستجو متوجه می‌شود سایت اول از محتوای باکیفیتی برخوردار بوده و توانسته است توجه کاربر را به خود جلب کند. در اینجا مباحث زمانی نیز مطرح می‌شود، به‌عنوان مثال میانگین زمان خواندن یک مطلب را نیز موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند. اگر به محض جستجوی مثلا واژه «سئو» کاربر وارد یک سایت شده و بعد از چند ثانیه، مجدد به گوگل برگشته و «سئو» را جستجو کند، اینجا Dwell Time پایین بوده و برای سایت امتیازی منفی دارد.

  • Pogo-Sticking

    جالب است بدانید به بازگشت سریع به صفحه نتایج جستجو، Pogo-Sticking می‌گویند که همواره امتیازی منفی به دنبال دارد. تاثیر Pogo-Sticking از نرخ پرش بالا نیز منفی‌تر است. چراکه وقتی نرخ پرش بالا باشد، این احتمال وجود دارد که کاربر از مطالب سایت خوشش آمده باشد و آدرس صفحه را به علاقه‌مندی‌های مرورگر افزوده تا بعدا برای خواندن آن مراجعه کند. یا اینکه مطالب را خوانده و به پاسخ خود رسیده و دیگر نیازی به مراجعه به صفحات بیشتر نداشته است. اما وقتی که کاربر یک صفحه وب را باز کرده و در عرض چند ثانیه روی دکمه Back کلیک می‌کند، کاملا گویای آن است که مطالب آن صفحه برای کاربر بی ارزش بوده است.

اکنون که با الگوریتم RankBrain آشنا شدید، باید بدانید که چگونه در راستای سئوی قوی‌تر می‌توانید از این الگوریتم بهره ببرید.

بهینه سازی سایت برای الگوریتم RankBrain

بهینه سازی سایت برای الگوریتم RankBrain گوگل

در ادامه به شما یاد می دهیم که چگونه سئو سایت خود را با الگوریتم رنک برین گوگل همگام کرده تا بتوانید جایگاه سایت خود را بر مبنای این الگوریتم در گوگل ارتقاء دهید.

  • عنوان جذاب

    انتخاب عنوان جذاب از آنجایی اهمیت دارد که یکی از پارامترهای مهم در این الگوریتم، نرخ کلیک است. معمولا اکثرا کاربران فقط در لینک‌های صفحه اصلی به دنبال سایت مورد نظر خود هستند و به صفحات بعدی نمی‌روند. اما اگر عنوانی ترغیب‌کننده برای مطالب خود انتخاب کرده باشید و در حال به‌عنوان مثال در جایگاه سوم قرار داشته باشید، به مرور با افزایش CTR جایگاه شما ارتقاء خواهد یافت. چرا که کاربران به عناوین جذاب تمایل زیادی نشان می‌دهند.

  • برندینگ قوی

    در ادامه بحث CTR، توضیح این بحث نیز ضرورت دارد. یکی از ملاک‌هایی که در صفحه اول نتایج جستجو، کاربران را به‌صورت ویژه ترغیب به باز کردن لینک می‌کند، این است که آیا آن سایت را می‌شناسند یا خیر؟
    به‌عنوان‌مثال هنگامی که در گوگل به دنبال آموزش WordPress هستید و از قبل با سایت «میهن لرن» آشنا هستید، طبعا در اولین انتخاب، روی لینکی که مربوط به این سایت می‌شود کلیک می‌کنید، حتی اگر جایگاه سوم و چهارم را در نتایج داشته باشد. این مورد نیز باعث افزایش نرخ کلیک شده که در نهایت به ارتقای رتبه شما در الگوریتم RankBrain کمک می‌کند.

  • افزایش زمان ماندگاری کاربر

    یکی دیگر از پارامترهای مهم الگوریتم RankBrain، زمان ماندگاری در صفحه یا Dwell Time بود. بر مبنای این آیتم می‌توانیم بگوییم هر چه کاربران زمان بیشتری در سایتمان صرف کنند، جایگاه ما در فهرست نتایج بهینه‌تر خواهد شد. برای این منظور لازم است محتوای سایت شما خیلی کوتاه نباشد. همواره سعی کنید در اولین پاراگراف آن‌قدر مخاطب را جذب مطلب کنید که تا آخر آن را یک نفس و بدون خروج از سایت بخواند! در حقیقت باید به گونه ای بنویسید که در 100 کاراکتر اول به نوعی کاربر پاسخ خود را مشاهده کند و احساس کند به جای درستی آمده است.

  • پیشنهاد مطالب مرتبط

    همان‌گونه که گفتیم، یکی از ملاک‌های الگوریتم RankBrain، نرخ پرش پایین سایت است. برای کاهش نرخ پرش یا کاهش Bounce Rate می‌توانید در کنار مقاله خود، مقالات مرتبط را به مخاطب پیشنهاد دهید و عناوین آن‌ها به قدری جذاب و ترغیب‌کننده باشد که کاربر سریعا کلیک کرده و وارد لینک دیگری از سایتتان شود.

  • توضیحات (Description) احساسی

    همه ما هنگامی که نتایج صفحه جستجو را برای انتخاب لینک بررسی می‌کنیم، محال است که پس از مشاهده عنوان جذاب، توضیحات آن را نیز نخوانیم. هرچه توضیحاتتان ترغیب‌کننده‌تر باشد، شانس کلیک کردن را بیشتر کرده و در نتیجه افزایش CTR را به دنبال خواهد داشت.

به‌صورت خلاصه این‌گونه می‌توان گفت که هدف الگوریتم RankBrain یافتن مطالبی است که برای مخاطبان نوشته شده است و نه برای موتورهای جستجو. اینکه تلاش کنید در مقاله‌نویسی استعداد بیشتری کسب کنید و در انتخاب محتوایی که ارائه می‌دهید نهایت دقت را به خرج دهید، باعث می‌شود قانون اصلی این الگوریتم را رعایت کرده باشید. در خصوص اینکه چگونه مطالب ارزشمندی تولید کنید، در مقالات بازاریابی محتوا (Content Marketing) به‌صورت مفصل توضیحات جامعی ارائه شده است.

شگفتانه
قیمت اصلی تومان1,699,000 بود.قیمت فعلی تومان693,000 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *