دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست

به نام آفریدگار عشق و زیبایی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی، عبارت مجذوب‌کننده‌ای است، گویی هاله‌ای از امید و آرزو در آن نهفته است! اما قطعا آنچه در دل بازاریابی دیجیتال وجود دارد از نام آن نیز جذاب‌تر می‌باشد!

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ را می‌توان مهم‌ترین رکن موفقیت در تجارت الکترونیک دانست و شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در نهایت منجر به معرفی و فروش محصولات در اینترنت می‌شود. منظور از این محصول، صرفا محصولِ دیجیتالی نیست، بلکه می‌تواند یک محصول فیزیکی باشد که در بازار سنتی وجود دارد و به کمک تکنیک‌های جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری، به فروش فوق‌العاده‌ای می‌رسد.

روش ها و ابزارهایی که در دیجیتال مارکتینگ و روش نوین تجارت به کمک ما می‌آیند، رسانه‌های جدیدی مانند شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های ویدیویی، ایمیل مارکتینگ و غیره هستند. چرا که امروزه در هر خانه‌ای پا بگذارید، بدون استثنا یا گوشی هوشمند و یا تبلت و لپ‌تاپ متصل به اینترنت را مشاهده خواهید کرد و ابزارهای جدید تجارت دقیقا در دل این وسایل الکترونیکی حضور دارند و این یعنی شما به کمک روش های دیجیتال مارکتینگ در هر خانه‌ای حضور خواهید داشت!

چرا باید از بازاریابی دیجیتالی استفاده کنیم؟

به این دلیل که برای تجارت الکترونیک، تنها داشتن یک وب سایت در اینترنت اصلا کافی نیست. گذاشتن تبلیغ در سایت‌های گوناگون نیز سود چندانی نخواهد داشت. چرا که هم بازدهی آن کوتاه‌مدت است و هم نیاز به بودجه و هزینه فراوانی برای درج تبلیغات خواهد بود. بدتر آنکه اگر تبلیغات هدفمندی در کار نباشد، بازگشت سرمایه‌ای نیز درکار نخواهد بود و عملا تبلیغات شما بازدهی نخواهد داشت.

اما زمانی که تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را فرا بگیرید و بر آن‌ها مسلط شوید، خواهید توانست بدون هزینه و یا با صرف هزینه مدیریت شده، به میزان تلاش خود، به درآمد هنگفتی دست یابید. ما نیز همین کار را انجام دادیم و از صفرِ مطلق شروع کردیم!

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

  • سئو (SEO):

    سئو چیست
    در خصوص دنیای بی پایانِ سئو مطالب آموزشی بسیاری را در سایت میهن لرن درج نوشته ایم و به جرات می توان گفت یکی از دلایلی که مشتاقانه مقالات آموزشی سئو را ارائه می دهیم، جذابیت این دانش می باشد. هنگامی که در حال یادگیری سئو باشید، انگار ناخودآگاه بر اعتماد به نفستان افزوده شده و آماده اید تا به دنیای عظیم تجارت الکترونیک قدم گذارید. با یادگیری سئو، می توانید سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کرده و جایگاه های اول را در صفحه نتایج جستجو کسب کنید. مزیت کسب جایگاه نخست این است که بازدید فراوانی به سمت و سوی سایتتان روانه خواهد شد و اینگونه محصولاتتان بیشتر در مقابل دید مخاطبان قرار خواهد گرفت و مزیت دیگر این است که دقیقا کاربران هدف به سایتتان خواهند آمد. کاربر عبارتی را جستجو می کند و دقیقا به همان موضوع در سایتتان می رسد، این یعنی کاربر به هدف خود رسیده است و اگر در سایتِ خود نیز، به خوبی اعتمادسازی کرده باشید، کاربر وارد شده می توند مشتری نهایی شما باشد. اصولا کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت وارد می شوند، اعتماد بیشتری به شما خواهند داشت، نسبت به کاربرانی که از طریق تبلیغات به سایتتان می رسند، چراکه کاربران به موتورهای جستجو و نتایجی که نمایش می دهند، اطمینان دارند.

 

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing):

    بیل گیتس دو دهه پیش گفته است «محتوا پادشاه است» و هر چه می گذرد، بیشتر به حقیقت این گفته پی می بریم. بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ یعنی تولید محتوا در راستای محصولات و خدماتمان تا به واسطه آن مخاطبانی جذب کنیم که به ما اعتماد نیز دارند. چرا که از طریق محتوایی که به آن‌ها ارائه می دهید به تخصصتان پی می‌برند. مهم‌ترین مزیت بازاریابی محتوا، هدفمند بودن آن است. به‌عنوان مثال اگر زمینه کاری شما طراحی وب باشد و با انجام تبلیغات در سایت های غیر مرتبط، کاربرانی جذب کنید که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند، هیچ کار مفیدی انجام نداده‌اید. بازاریابی محتوا دقیقا راه‌حل این مشکل است. ارتباط بازاریابی محتوا و سئو بسیار نزدیک است. بصورت خلاصه به کمک بازاریابی محتوا، می توانید جامعه هدفی از مخاطبان خود تشکیل داده که کاملا به شما اطمینان دارند و آماده هستند تا هر پیشنهادِ رد نشدنی را از سمت شما قبول کنند!

 

  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing):

    ایمیل مارکتینگ
    یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال ماندگارترین روش های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی است. بدون شک همگی با آن آشنا هستید، چرا که اینباکسی نیست که در آن ایمیل پیشنهادِ خریدِ محصول نباشد.
    اما نکته‌ای وجود دارد، برخی فکر می‌کنند دوران ایمیل مارکتینگ به سر آمده، اما اصلا این‌طور نیست. ایمیل همیشه بوده و خواهد بود، برخلاف هر شبکه اجتماعی که امروز محبوب است و فردا شاید بنا به هر دلیلی در کشور ما با عدم محبوبیت مواجه شود.
    اگر به صندوق ورودی ایمیل خود نگاه کنید، ایمیل‌های تبلیغاتی سایت‌های بزرگی همچون دیجی کالا را مشاهده خواهید کرد و احتمالا بارها ترغیب شده و بر همین اساس خرید خود را انجام داده‌اید.
    باید شیوه صحیح بازاریابی از طریق ایمیل را یاد بگیرید، آن وقت هم یک روش رایگان برای بیشتر دیده شدن در اختیار دارید و هم می‌توانید در بازه بسیار کوتاه فروش‌های عالی داشته باشید.

 

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing):

    نسل امروز دنیای وب را می‌توان به نام نسل شبکه‌های اجتماعی نام‌گذاری نمود. چراکه به‌ندرت شخصی پیدا می‌شود که در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مطرح عضویت نداشته باشد. تقریبا اکثریت مردم دارای گوشی هوشمند هستند. گسترش و نفوذ این‌گونه دیوایس‌ها باعث هر چه قدرتمندتر شدن تجارت الکترونیک شده است. در دل هر وسیله هوشمند مانند تبلت، موبایل و.. یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی محکم جای گرفته است. این‌گونه می‌توان به نقش موثر شبکه‌های اجتماعی در عصر دیجیتال پی برد.
    حتما بارها دیده اید که یک موضوع به سرعت نور در شبکه های اجتماعی منعکس می شود. نام این انعکاس را می توان محتوای ویروسی گذاشت! کافی است تا از این دست محتوا (فرقی ندارد نوشته، تصویر یا ویدیو باشد) در صفحه خود بکارید و سپس خواهید دید که چه نتیجه شگفت انگیزی برداشت می شوید.
    در صورتی که بصورت بهینه از این ظرفیت و محل اجتماع مردم استفاده کنید، می توانید تجارت خود را بسیار پر رونق کنید، البته یادتان نرود که صرفا اتکا بر شبکه های اجتماعی اشتباه است و همانگونه که دیده ایم، حداقل در کشور ما بار ها شبکه های اجتماعی مختلف زمین خورده و همیگشی نبوده اند. انتخاب شبکه های اجتماعی بعنوان مکمل و یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، انتخاب معقولانه ای می باشد.

 

  • بازاریابی ویدیویی (Video Marketing):

    امروزه تاثیر شبکه‌ها و ارتباطات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. در این ارتباطات، داده‌ها به سرعت بین افراد مختلف رد و بدل می‌شود و در مدت زمان اندکی، افراد بسیاری آن‌ها را مشاهده می‌کنند. بنابراین تولید محتوا و تبلیغات به‌صورت ویدئو یا صوت و سپس ارسال آن در رسانه‌های ارتباطی می‌تواند با سرعت چشمگیری آن محتوا را به دید همگان برساند.
    اگر بررسی کنید به قدرتمندی بسیار بالای شبکه‌های اجتماعی که این روزها تقریبا نقش تلویزیون اینترنتی دارند پی خواهید برد.
    بعنوان مثال خودتان روزانه چقدر به مشاهده فیلم‌های موجود در سایت آپارات یا نماشا می‌پردازید یا چقدر از یوتیوب به‌عنوان یک مرجع بروز در بحث انواع فیلم‌ها مثل سرگرمی، آموزشی، خبری و غیره استفاده می‌کنید. البته ناگفته نماند که بازاریابی ویدیویی زمانی حداکثر نقش خود را ایفا می‌کند که فیلم‌هایی عالی و جذاب تهیه کنید.
    این روش را ما در سایت میهن لرن به‌صورت گسترده انجام داده و بازخورد بسیار مناسبی را دریافت نمودیم. ویدیوی تولیدی شما باید آن‌قدر پرمحتوا و جذاب باشد که همچون یک ویروس در بین مخاطبان ترویج یابد. تمرکز روی شبکه‌های ویدیویی بر محبوبیت شما خواهد افزود و گزینه مناسبی در جهت برندسازی است.

شگفتانه
قیمت اصلی تومان1,699,000 بود.قیمت فعلی تومان693,000 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *